جراحي بيني




● اطلاعات عمومي در رابطه با زيبايي بيني

سيستم رينوپلاستيک يکي از روشهاي رايجي است که از سالهاي پيش به توسط جراحان زيبايي و پلاستيک مورد استفاده قرار گرفته است. در سالهاي اخير با پيشرفتهاي حاصله در رشته پزشکي، کاربرد رينوپلاستيک به صورت فني و تکنولوژيکي به توسط جراحان مربوطه رايج گرديده و به صورت بسيار ظريف با اعمال روشهاي متعدد جراحي نماد عيني يافته است. روشهاي پيشرفته رينوپلاستي و همچنين رينوپلاستي کامل از جمله ي اين روشهاست. در روش کاربردي اين نوع جراحي ، وسايل مورد لزوم به صورت بسيار ظريف طراحي گرديده و به جهت از بين بردن زمينه هاي صدمه رساني به بافتهاي طبيعي سعي بر طراحي هاي خاص و تقليل وسايل و ادوات لازم شده است.

طراحاني که در اين رشته صاحب تخصص مي باشند، با عرضه ي ابزار و آلات جراحي براي برش و يا شکستن بافتها و عوامل ديگر در جراحي پلاستيک محصولات جديدي را عرضه داشته اند. با اين وصف هر اندازه وسايل و ابزار به کار برده شده در جراحي زيبايي ظريف هم بوده باشند، باز خسارات و صدماتي را بر روي بافتهاي غضروفي و استخواني و حتي پوست انسان به جاي مي گذارند. شکستگيهاي استخواني و يا منقسم شدن آنها هميشه به عنوان يکي از عوامل ريسک دار در اعمال جراحي رينوپلاستي مي باشد. به همين دليل جراحان را مجبور به اين مي نمايد که در رابطه با بازسازي و ترميم استخواني بيني از سيستم رينوپلاستي تجديد کننده استفاده نمايند و همين عمل بر ميزان اين نوع اعمال مي افزايد. به عبارتي ديگر، هر فردي که تحت اعمال جراحي زيبايي قرار مي گيرد، ناخواسته مجبور به پشت سر گذاشتن چند عمل توأم مي شود.

در سالهاي ۲۰۰۰ ميلادي تعدادي از جراحان زيبايي مشهور ايالات متحده آمريکا براي اينکه چنين معضلي را بر طرف کرده باشند، ترجيحاً از روش کاربردي ميکروموتور استفاده کردند و در طي انجام جراحي هاي متعدد به اين نتيجه رسيدند که خسارات و صدمات ناشي از عمل جراحي بر روي استخوانها و يا بافتهاي مرتبط بسيار کمتر از استفاده از روش لينوپلاستي است. از اين رو اين روش مورد توجه قرار گرفته و از آن زمان همين روش وارد ادبيات پزشکي و مقالات مربوط به آن شد. در سالهاي گذشته با توسعه تکنولوژي سيستم بسيار پيشرفته اي به نام اولترا ميکروموتور ايجاد گرديد که در سايه ي همين سيستم جراحي هاي موفق چانه و دندان نيز با موفقيتهاي بسيار بالايي انجام گرفت. در اين سيستم وسايل برش و يا ساينده داراي موقعيت کاربردي منحصر به فردي مي باشند. روشي که من در جراحي هاي زيبايي، آن را به کار مي برم، متکي بر استفاده از سيستم اولترا ميکروموتور و استفاده از ابزار و ادوات برشي و يا سايشي خاصي است که نه تنها ظرافت و زيبايي بيني را تأمين و تضمين مي نمايد، در عين حال از ميزان ريسک پذيري بافتها و استخوانهاي بيني و طراحي هاي آن کاسته و روش رينوپلاستي را کنار مي گذارد. به عبارتي روش کاربردي به نوعي است که مانند مجسمه ساز تا نهايت جزييات کار پيش رفته و لذا طراحي زيبايي به نهايت درجه ظريف و موفق از آب در مي آيد.

در بهره گيري از روش اولترا ميکروموتور از ابزارهاي ميکرو استفاده کرده و به جاي شکستن استخوانهاي سقف بيني ، آنها را به طرز ماهرانه و ظريفي بريده و سپس با عمل سايش آنها را بر حسب طرحي که مورد نظر بوده است، آماده مي نمايم. همانگونه که در جراحي چانه نيز از همين روش بهره گرفته و موفق بوده ام در جراحي زيبايي بيني نيز با استفاده از اين روش طرحهاي موفق خود را تجربه کرده ام. اين روش منجر به آن شده است که بافتها از بين نرفته و صدمات نيز به حداقل ترين ميزان خود برسد. طبيعتاً همين قضيه باعث شده است که دوره درمان و بهبودي بعد از عمل نيز کوتاه شده و در اندک زماني فرد به حالت عادي خود نايل آيد. از طرفي در چنين عملي به هيچ وجه علايمي از قبيل پف کردگي و يا کبودي دور محل عمل مشاهده نمي شود و يا به حداقل ترين ميزان خود مي رسد.

کبودي و ورم حاصل از عمل رينوپلاستي چندين روز تداوم يافته، حال آنکه در اين عمل چنين عوارضي بيش از دو يا سه روز طول نمي کشد. استفاده از سيستم اولترا ميکروموتور يکي از روشهاي موفقي است که امروزه بسياري از جراحان سرشناس و موفق از آن استفاده کرده و از اين رو در ادبيات جراحي زيبايي صورت بسيار مورد بحث بوده و به عنوان يکي از برترين روشها به شمار مي رود. اين سيستم به دليل گران بودن آن و نياز به داشتن قابليت و مهارت خاص در جراحي مستلزم پزشکان جراح متخصصي است که به راستي در اين شيوه با تجربه مي باشند. از اين رو چنين روشي به توسط جراحان بسيار نادري انجام مي پيرد. استفاده از سيستم اولترا ميکروموتور حتي در جراحي سپتوم يا ديواره ي وسطي بيني نيز کاربرد دارد. حال آنکه ساير روشها در اين بخش از بيني عاجز از کسب نتيجه هستند. معروفترين پزشکان دنيا در عمل جراحي بر روي ديواره ي وسطي بيني از همين روش استفاده مي نمايند. ابتکاري که شخصاً در اين راستا به کار برده ام، اين است که توانسته ام علاوه بر استفاده از روش مذکور در جراحي ديواره ي وسطي بيني ، حتي در اختناق و گرفتگي بيني نيز از آن بهره بگيرم. اين روش در واقع علاوه از تأمين زيبايي بيني توانسته است در رفع مشکل اختناق تنفسي و گرفتگي بيني نيز مثمر ثمر واقع گردد.

● شکل بيني در هر فرد منحصر و مخصوص اوست!

همانگونه که شکل چهره در هر فرد متفاوت و منحصر است، شکل بيني و نوع آن نيز منطبق و مخصوص با صورت آن فرد مي باشد. از اين رو اگر فردي مايل به تغيير حالت و زيبايي بيني خود باشد، بايد چنان عمل کرد که انطباق و هماهنگي لازم را با صورت وي داشته باشد که به اين جراحي انحصاري بر روي موضوع مي گويند.

● بيني بايد زيبا باشد!

شکل و ساختمان بيني در وسط چهره ي آدمي قرار مي گيرد و يکي از ارگانهايي است که قبل از هر چيز ديگري به چشم مي خورد. با اين اوصاف مشخص است که هر بيني که ما در نگاه نخست آن را مشاهده مي نماييم، ما را قادر به آن مي سازد که بدانيم آن بيني داراي زيبايي منحصر به خودش است يا نه. چه بسا انسانهايي داراي ابروان زيبا، چشم و لبان و گونه هاي زيبا و جذاب و چانه ي شکيلي هستند ولي متأسفانه بيني آنها زيبا نيست. در اين حالت با توجه به اينکه نگاه فرد ابتدا به بيني مي افتد، ناخواسته شکيل نبودن و زشتي بيني باعث مي شود که ساير نقاط برجسته و زيباي موجود در چهره ي فرد ناديده انگاشته شود. لذا هر گاه جراجي زيبايي بيني انجام پذيرد و ايرادات آن بر طرف شود، ناخواسته زيباييهاي ديگر نقاط چهره نيز بروز مي نمايد و با يک عمل زيبايي ساير زيباييها نيز متجلي مي شوند.

● بحث بر روي داشتن بيني ايده آل!

به راستي بيني ايده آل چيست؟ چگونه مي توان آن را ارزيابي کرد و مشخص نمود؟ در پاسخ بايد گفت که، بيني ايده آل به آن نوع بيني گفته مي شود که بتواند خطوط صورت و اندازه و تناسب آن را به طور طبيعي ظاهر سازد و هماهنگي ميان تمامي عوامل تشکيل دهنده چهره ي آدمي را بر هم نزند. بيني ايده آل مي تواند در حالات دو يا سه بعدي طراحي شود. عکسي که از روبروي چهره و از دو طرف آن تهيه مي شود و بر روي رايانه با تغييراتي که بر روي تصوير اصلي انجام مي گيرد، مي تواند شکل ايده آل چهره را حاصل سازد. از طرفي برنامه هاي رايانه اي سه بعدي زمينه ي طراحي لازم و منطقي را بر روي تصاوير بر گرفته از بيني فرد ممکن مي سازد. البته واژه ي "ايده آل" خود موضوعي است که جاي جر و بحث زيادي داشته اما در ديدگاه هر فرد حدود و مرزهاي قبول يا رد نظريات موجود است.

● استفاده از طراحي رايانه اي شرط اصلي است!

اگر موضوع به اين نکته مي رسد که بايد بيني ايده آل ايجاد شود؛ آنگاه طراحي بيني مي بايستي در رايانه انجام پذيرد. طراحي انجام گرفته در رايانه صرفاً براي اخذ نتيجه در بعد از انجامعمل نيست، بلکه همين موضوع مي تواند جراح را به جزييات عمل سوق داده و او را در رابطه با چگونگي عمل آشنا سازد. اگر قرار است که عمل جراحي به صورت ميکرو باشد، در ايجاد طرح رايانه اي پزشک عمل کننده مي تواند به نوع عمل، شکل بيني مورد نظر، اندازه قطعي آن در سايه ي همين طراحي پي ببرد.